HOGYAN FRISSÍTSÜK A WORDPRESS WEBOLDALUNKAT?

Automatikus WordPress frissítés tiltása

WordPress fejlesztői a 3.7-es verziótól, biztonsági és kényelmi okok miatt bevezették, hogy a rendszer a háttérben automatikusan frissítse a szükséges fájlokat. Ez nem minden esetben szerencsés megoldás, ezért ezt érdemes letiltani.
A követező sort írjuk bele a wp-config php file elejére:

/**WordPress automatikus frissítéseinek tiltása**/
define( 'AUTOMATIC_UPDATER_DISABLED', true );

Lehetséges beállítások:

  • Frissítés teljes tiltása – define( ‘AUTOMATIC_UPDATER_DISABLED’, true );
  • A legfontosabb frissítések mindegyike engedélyezett – define( ‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’, true );
  • Alapvető frissítések tiltása (fejlesztések, kisebb és a nagyobb frissítések tiltása) – define( ‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’, minor);
  • A kisebb frissítések engedélyezettek, a fejlesztés és a nagyobb frissítések le vannak tiltva – define( ‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’, false);

Hogyan kell frissíteni a WordPress-t, hogy elkerüljük a rendszer összeomlását?

Sajnos a rendszer összeomlását teljesen nem lehet kivédeni, de fel lehet rá készülni, és a lenti sorrendet betartva szinte nullára lehet csökkenteni annak a kockázatát, hogy a rendszer összeomoljon. Amennyiben mégis hiba történt, és a honlap betöltése frissítés után megakad, vagy nem várt jelenséget tapasztalunk, akkor vissza kell tölteni a frissítés előtti mentést.

Érdemes a következő sorrendbe frissíteni a rendszert:
  1. Frissítés előtt mindenképpen készítsünk biztonsági mentést a teljes weboldaladról! Nagyon sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat.
    1. tárhelyen lévő fájlok mentése -> FTP-n keresztül az összes fájlt le kell másolni a saját gépen erre a célra létrehozott könyvtárba
    2. adatbázis mentése -> phpMyadmin segítségével
    3. Kényelmesebb megoldás, ha erre a célra kialakított bővítményt használunk. Lásd: https://wordpress.org/plugins/tags/backup/
  2. Ha van frissítése a tartalomkezelőnek, akkor először mindenképpen magát a WordPress-t frissítsük.
    Érdemes figyelni a verzióváltásra.
    Az első szám jelenti a főverziót, ha az változik, akkor biztos, hogy a tartalomkezelő rendszerben nagyobb módosításokat hajtottak végre. Ilyenkor frissítés előtt érdemes tájékozódni, hogy milyen módosításokat hajtottak végre a rendszeren, esetleg milyen új követelményeknek kell, hogy megfeleljen a kiszolgáló.
  3. Sablonok frissítése
  4. Bővítmények frissítése
  5. Nyelvi fordítások frissítése

Biztos megoldás – TESZT

Mielőtt az éles honlapot frissítjük, érdemes letesztelni a változtatásokat. Ha nem jelentkezik hiba, akkor lehet frissíteni az éles rendszert.
Ennek több módja is van, helyi szerveren (pl. wampserver), vagy akár egy aldomain alatt. Az aldomain-ről érdemes minden keresőrobotot kitiltani, de az a legbiztosabb ha jelszóval levédjük az adott könyvtárat (.htaccess – .htpasswd segítségével), így biztos, hogy a keresőrobotok nem férnek hozzá az aldomain tartalmához (csak a felhasználói név jelszó páros ismeretében lehet az oldalhoz hozzáférni).

WordPress manuális frissítése

Bizonyos esetekben sajnos nem fut le megfelelően a frissítés, ilyenkor manuálisan kell frissíteni tartalomkezelőt, vagy az adott bővítményt.
A leírtakat mindenki csak a saját felelősségére próbálja ki, amennyiben bizonytalan magában, akkor inkább keressen szakembert.

Tartalomkezelő manuális frissítése:

  1. Frissítés előtt mindenképpen készítsünk biztonsági mentést a teljes weboldaladról!
  2. Töltsük le a WordPress hivatalos oldaláról a legfrissebb verziót a gépünkre, majd csomagoljuk ki egy üres könyvárba! Legfrissebb verzió letölthető: https://hu.wordpress.org/ oldalról.
  3. Aktív bővítmények kikapcsolása
  4. Érdemes ezek után bekapcsolni a karbantartási módot, hogy a honlapra látogatókat tájékoztassuk a karbantartásról (bővítmények kikapcsolása amúgy is átrendezheti az oldal kinézetét, esetleg nem várt eseményekhez vezet).
    Karbantartási mód aktiválásának legegyszerűbb módja, ha készítünk egy .maintenance fájlt, aminek a tartalma:
    <?php $upgrading = time(); ?>
    Csatlakozzunk a tárhelyhez – FTP klienssel vagy a szolgáltató saját fájlkezelőjével, és másoljuk fel a frissen létrehozott .maintenance fájlt a honlap gyökérkönyvtárába a .htaccess mellé. Ha most megnézzük a honlapot, akkor egy karbantartással kapcsolatos üzenet fogad.
  5. Általában a honlapunk főkönyvtárában több olyan fájl is van, amiket érdemes megőrizni, a teljesség igénye nélkül, ezek a következők lehetnek:
    .htaccess, wp-config php file, google….html (webmestereszközök fájlja), robots.txt, favicon.ico, a most felmásolt .maintenance fájl
    Lehetnek még egyéb szükséges fájlok is, ezért mindenképpen körültekintően járjunk el – mentésből később is vissza lehet másolni, csak tudni kell, hogy mire van szükség.
    Töröljük a wp-admin, és a wp-includes könyvtárakat, valamint a fent említett fájlok kivételével a gyökérkönyvtárunk teljes tartalmát (index.php, licenc.txt, license.txt, olvasdel.html, readme.html, wp-activate.php … stb.).
    Fontos ne töröljük a wp-content (vagy módosított pl xx-content) könyvtár tartalmát.
  6. Másoljuk fel a számítógépünkről a WordPress mappa teljes tartalmát a tárhelyre, a honlap gyökérkönyvtárába, a wp-content, .htaccess, wp-config php file… mellé!
  7. Másolás közben lesznek olyan fájlok, aminek a felülírását engedélyeznünk kell.
  8. Ha felmásoltuk az összes fájlt, akkor kapcsoljuk ki a karbantartási módot -> töröljük a .maintenance fájlt.
  9. Jelentkezzünk be a honlapunkra – ilyenkor lehetséges, hogy a rendszer szeretné frissíteni az adatbázist, engedélyezzük a frissítést.
  10. Bővítmények visszakapcsolása
  11. Sablonok frissítése
  12. Bővítmények frissítése
  13. Nyelvi fordítások frissítése

Ha nincs ideje honlapját frissíteni, vagy biztos kezekben szeretné tudni a honlapját, akkor a support szolgáltatást Önnek találták ki. A szolgáltatás célja, hogy a honlap biztonságos üzemeltetése mellett idejét a saját munkájára tudja koncentrálni, és a honlap fejlesztése, frissítése a továbbiak során is biztosított legyen.

Honlapkarbantartás